Saya tidak tahu bila
dia mula hadir di dalam keluarga Tokwan. Sama halnya dengan kehadiran Tok,
sedar-sedar sahaja Wa Sarah adalah isteri Wa Md Isa. Lama juga untuk saya
memahami kenapa anak Wa, Hassan, tidak tinggal bersama ayahnya; kenapa Wa Lin
[panggilan lain untuk Wa Aishah – isteri pertama Wa Isa] tinggal berasingan di
rumah lain di dalam kampung kami. Sama juga masa yang saya ambil untuk memahami
kenapa Chu, anak Tokwan, tidak tinggal sekali dengan ayahnya, seperti
abang-kakaknya – Paktih, Paktam dan Chik.
Wa Sarah yang saya
kenal dan ingat cukup ramah. Saya paling suka tengok senyumnya. Wajahnya
cantik. Kalau ikut keadaan sekarang, Wa Sarah mungkin dikatakan anak mami
berdasarkan wajah serta warna kulitnya. [Maaflah, kerana cantik itu sendiri
subjektif. Laila mungkin cantik di mata Qais – majnunnya - tetapi tidak pada
orang lain. Tapi bukan saya saja yang kata Wa Sarah cantik. Menurut sumber saya
- Ndak - Toklang
Teh, tok guru Quran terkenal di kampung, emak kepada Ustaz Azizan dan Ustaz
Fauzi, pengasas bersama Madrasah AlFalah dekat rumah Tokwan itu, pernah
berkata “pandai Pak Ya cari menantu – cantik dan
ramah pula…”].
Wa Sarah sering datang dengan membonceng Vespa Wa Isa, kepalanya yang mempunyai secotet sanggul ditutup dengan sehelai kain kelumbung jarang...
Wa Sarah sering datang dengan membonceng Vespa Wa Isa, kepalanya yang mempunyai secotet sanggul ditutup dengan sehelai kain kelumbung jarang...
[Barang diingat, ketika itu pemakaian topi keledar masih tiada di dalam kepala pembuat dasar dan penggubal undang-undang. Ketika itu juga, pemakaian tudung bagi wanita seperti sekarang masih terlalu asing. Lama kemudian baru 'dikuatkuasakan' oleh individu dan masyarakat. Buktinya, anda tentu ingat header blog ini pada peringkat awal - sekeping foto keluarga Tokwan sempena satu kenduri arwah pada hujung tahun 1982. Kecuali Tok, semua ahli keluarga - perempuan - tidak bertudung. 1982! Satu bukti kecil, bahawa dunia yang kita lihat sekarang bukan terus begini sejak dahulu..... Ada evolusinya]
Wa Sarah seorang perokok tegar. Jenama yang paling dekat dengannya adalah Rough Rider atau dipanggil rokok tembak - agaknya berdasarkan gambar di kotak berwarna putihnya: koboi yang menunggang kuda sambil beraksi menembak.
Setiap kali datang ke rumah Tokwan – seingat saya Wa Sarah akan balik hari, tidak tidur di rumah mertuanya – Wa Sarah akan membawa bekal sekotak rokok itu. Sambil berbual, Wa Sarah akan menikmati keenakan tembakaunya, termasuklah menghembus asap dengan caranya yang saya – sebagai kanak-kanak – kagumi. Berbeza dengan cara hembusan oleh perokok wanita lain , misalnya, Toklong Hatiah – jiran kami – yang menghisap rokok daun…
Kalau berada di rumah
Tokwan, Wa Sarah selalu duduk di muka pintu rumah dapur – yang dipisahkan
dengan pintu dapur rumah ayah oleh sepokok jambu itu. Dari situ, dia boleh
berbual dengan ipar duai di atas rumah [dapur] atau yang berada di depan rumah
serentak. Dengan Tokwan dan Tok, Wa sarah membahasakan dirinya ‘Sarah’,
manakala dengan ipar-duai, sebagai isteri abang besar [sulung], dia pastilah
membahasakan dirinya ‘kak’. Dengan saya? Tentulah ‘Wa’.
Saya tidak ambil tahu
sangat apa yang Wa Sarah selalu bualkan dengan mertua dan ipar duainya - sama
seperti saya tidak peduli dengan pandangan mereka terhadap Wa Sarah.Tetapi saya
masih ingat topik yang selalu Wa Sarah bualkan dengan saya. Topik yang boleh
membuatkan saya ternganga…
Siaran TV!
Wa Sarah selalu melihat
saya membaca akhbar yang Paktih bawa balik. Pakngah Jusoh [Changlon] juga,
setiap kali datang ke rumah Tokwan akan berbekalkan akhbar – kata orang,
sebagai peneman kerana Pakngah dikategorikan sebagai pendiam; kalau tidak ada
yang mahu dibualkan atau tidak ada lawan berbual, akhbar itulah temannya…
Semua akhbar itu
selalunya saya simpan untuk dibaca kemudiannya. Allah memberi saya kebolehan
membaca rumi dan jawi secara ‘fasih’ semenjak
darjah dua lagi.
Wa Sarah pandai memilih
subjek untuk berkomunikasi dengan saya. Dia bercerita tentang rancangan tv.
Ketika itu, bukan setakat tv, bekalan elektrik juga masih tidak terjangkau di
kampung saya. Kalau mahu menonton tv, kena berkayuh ke Simpang Empat atau ke
rumah orang ada-ada di kampung berhampiran yang mempunyai
generator. [Banyak yang akan saya catatkan kemudian tentang tv ini – satu isu
yang sentiasa melekat, bersalut dengan dendam, tetapi satu daripadanya telah saya
masukkan di dalam entri ‘Sukan Olimpik Munich’ yang berlangsung pada tahun 1972
– bayangkan semasa itu pun tv masih menjadi benda asing di kampung….]
Intisari rancangan tv
[hanya ada stesen RTM] – saya tahu berdasarkan bacaan akhbar – tidak banyak
terbitan tempatan. Drama, rasanya, hanya ada satu slot sekali seminggu – Potret Pekerti. Tayangan gambar Melayu juga seminggu
sekali. Ada beberapa rancangan muzikal yang bermusim– semasa itu Juara Kugiran,
Muzik Muzik Muzik dan Bintang Radio serta Bakat Tv [lama selepas itu baru ada
Bintang RTM]. Selain itu ada drama Mandarin Tiga Sekawan yang orang Melayu juga
tonton…
Wa Sarah akan bercerita
tentang drama Melayu yang ditontonnya. Kiranya dia bagi sinopsis ceritalah.
Saya ternganga mendengarnya. Wa Sarah pencerita yang baik. Dia sebut nama
pembawa watak yang saya kenal hanya dari akhbar tapi tidak pernah melihat aksinya… Wan Noraini, Aziz Abdullah, Goh Swee Leong, N Sivaguru...Dia
tunjukkan kembali pergerakan watak, jika perlu. Kalau dua minggu dia tidak
datang, dua dramalah yang akan diberikan sinopsis secara lisan. Dua kalilah
nilai ngangaan saya! Bayangkan kalau
sebulan kemudian baru Wa Sarah datang…
Selain novel, cerpen - di
dalam akhbar dan antologi - serta drama radio,
sinopsis yang saya dengar dari Wa Sarah ini memperluaskan daya imaginasi
saya. Saya kenal Kuala Lumpur, Singapura, Jakarta, malah London dan New York - tetapi mengikut acuan imaginasi itulah....
Mengenang kembali, macam tidak percaya bagaimana seorang budak berusia sembilan atau sepuluh tahun boleh berbual santai dengan Wanya begitu. [Dan si Wa pula boleh melayan perbualan tersebut…] Mungkin, kerana itu merupakan di antara cara pengisian masa yang ada pada era tersebut.
Mengenang kembali, macam tidak percaya bagaimana seorang budak berusia sembilan atau sepuluh tahun boleh berbual santai dengan Wanya begitu. [Dan si Wa pula boleh melayan perbualan tersebut…] Mungkin, kerana itu merupakan di antara cara pengisian masa yang ada pada era tersebut.
Pada suatu hari – pada tahun
1970, saya pasti tahunnya – Wa Sarah bersembang dengan saya di lepau rumah Tokwan. Hanya kami
berdua. Mungkin sesudah Wa Sarah berbual dengan mertuanya dan ipar duainya yang
lain. [Rumah Tokwan banyak kali dilakukan transformasi, termasuk beberapa kali
perubahan susun atur rumah Kedah – ada era hanya ada lepau, ada era beserta
dengan beranda.]
Saya sedang membaca
akhbar keluaran dua tiga hari sebelumnya [kerana akhbar bukan dibeli hari-hari…]
Wa Sarah bercerita seperti selalu – tentang Potret Pekerti yang disiarkan
beberapa malam sebelum itu. Saya juga seperti selalu – ternganga mendengarnya.
Selepas itu, Wa Sarah bercerita tentang tayangan gambar Melayu hari Jumaat
malam Sabtu minggu lepas. Sebuah filem P Ramlee – Penarek
Becha, kalau tidak silap. Terngangalah lagi saya mendengar Wa Sarah
berkisah pula akan jalan cerita filem itu. Saya tidak pernah menonton filem
itu lagi. Maklumlah, orang yang ada tv pun dapat menonton filem melayu seminggu
sekali, orang yang tiada tv ?
Sambil meniarap di lepau,
berbual dengan Wa Sarah serta membaca akhbar itu, saya terjumpa iklan
filem-filem yang sedang ditayangkan di panggung
wayang gambar
[kemudiannya P Ramlee ringkaskan menjadi PAWAGAM].
Saya tertarik pada iklan sebesar tapak tangan tentang filem Dr Rushdi, arahan P
Ramlee. [Saya catat dalam entri terdahulu bahawa saya ingat tahun 1970 itu,
kerana filem ini diterbitkan pada tahun tersebut…] Saya tunjukkan kepada Wa
Sarah. Lama Wa Sarah merenung iklan itu, sebelum berkata, “Nanti dia masuk tv, Din pi tengok di rumah Wa…”
Saya menggangguk, seronok...dan penuh harapan...
>bersambung sedikit lagi, Insya Allah >
Saya menggangguk, seronok...dan penuh harapan...
>bersambung sedikit lagi, Insya Allah >
No comments:
Post a Comment