Memang saya terlalu kecil. Mungkin belum masuk darjah satu.
Tapi, Alhamdulillah, saya masih ingat rumah Paklang. Rumah yang dulu, bukannya
yang sekarang…
Bukan juga rumah yang ditenggelami air pada setiap hujan
lebat. Bukan rumah yang ada tiga bilik berderet – menghadap ke sungai – dengan
yang paling hujung menjadi bilik Tokwan ketika berkunjung ke rumah anaknya itu.
Bukan.
Rumah di tapak dulu, bukan di tapak sekarang.
Rumah Paklang yang pertama, rasanya.
Tapaknya adalah sekitar rumah Wa Omar [ abang Maklang, ipar
Paklang] sekarang. Saya tidak ingat
berapa kali pernah ke rumah itu. Tetapi sekurang-kurangnya sekali – pada hari istimewa
pula.
Saya ingat jelas. Membonceng di atas basikal tua ayah yang
pelantarnya dilapik guni padi yang dibalut dengan kain batik. Hanya kami
berdua. Ayah dan saya. Emak tidak bersama kerana ketika itu ada dua lagi adik
yang masih kecil di sisinya – Nor Hashimah dan Ahmad Yadziz. Kalau pun emak
mahu mengikut, mana mungkin. Basikal tua ayah terdaftar untuk dua penumpang
sahaja…
Tokwan dan Tok saya tidak pasti samaada telah lebih awal
sampai atau tidak pergi langsung. Malah saya tidak ingat sangat muka Saleh –
sepupu , anak sulung Paklang - ketika
itu. Agaknya bercakap pun tidak sesama kami.
Pagi betul kami bertolak. Ayah mengayuh secara konsisten –
tidak terlalu laju, tidak juga terlalu perlahan. Saya memakai baju kemeja
bercorak kotak-kotak biru muda. Muka saya emak tampalkan bedak – tidak ingat
bedak sejuk atau bedak Cuticura. Emak balut badan saya dengan kain pelikat
sehelai. “Takut sejuk…” kata emak ketika melakukannya dan kata ayah ketika
menyedari saya cuba membuangnya kerana rasa seperti dibedung, sedang ayah baru
mengayuh sampai ke kedai Ah Oun, cina yang menyewa tapak tanah Tok di tengah
kampung Permatang Ibus. [Sekarang di tapak itu adalah rumah Hassan Tipah – Tipahnya yang merupakan anak cucu
pupu poyang Tok, Hassannya adalah menantu…]
Ayah mengayuh menghala Simpang Empat. Dari Simpang Empat, ayah
menggunakan jalan raya utama Alor Setar – Sungai Petani. Kereta tidak banyak. Lama-lama sekali baru
terdengar hon kereta. Lama-lama sekali jugalah ayah memberikan nama model
kereta yang memotong kami atau yang berselisih dengan kami, mengikut yang ayah
tahu. Memag tidak banyak pun model yang ada ketika itu. Pada model yang ayah
tidak tahu, ayah diam sahaja.
Ayah selamanya agak pendiam. Maka selain memberi nama model kereta
serta bertanya sama ada saya lenguh atau kebas, ayah tidak berkata apa-apa.
Cuma sekali ayah menunjukkan rumah tok-tok saudara di Batu 6 ketika kami
melintasinya. Selebih masanya, kami buat hal masing-masing. Saya melihat
sekeliling, memerhati apa saja yang melintas atau dilintasi, kiri dan kanan.
Ayah pula sesekali kedengaran seperti berdikir – suatu bidang seni yang saya
tahu ayah cukup minati, terutamanya sebagai back-up, menokok dengung dan lagu pada dikir
yang kawan-kawan ayah sering lagukan di beberapa rumah sekitar kampung. Paling
mudah hanya terdengar bunyi ‘Nggggggg’ mengikut lagu dikir. Tiada lirik.
Jika pegangan saya pada pinggangnya terlerai seketika, ayah
akan bertanya “kebaska?” atau “lenguhka?” atau “mengantukka?” dengan setiap
perkataan itu diawali perkataan Chek. Saya
hanya menggeleng yang tidak pun ayah nampak…
Pada pertengahan jalan, mungkin bermula sekitar rumah Ndak
sekarang, berselang beberapa kampung di kiri dan kanan jalan, kami melihat ada
rumah dipenuhi orang yang sedang menyiang daging. “Depa tak panggay kita. Nanti kita sampai
rumah Paklang.. Kita makan di situ… Tak jauh dah…” kata ayah pada hampir setiap
kali ditemui rumah yang dipenuhi orang menyiang daging atau memasak nasi kawah.
Saya tidak pun bertanya. Mungkin ayah mahu menyedapkan hati saya dan tidak mahu
anaknya ini tersengguk di atas pelantar basikalnya. Tapi saya tidak akan
tersengguk. Pemandangan sekitar, di kiri kanan jalan, terasa rugi diabaikan
tanpa dilihat. Bukan selalu saya berada di jalan utama menghala ke Alor Setar
itu…
Lama kemudian kami sampai ke BB Park. Saya tidak faham maksud
nama tempat itu. Hanya pernah mendengarnya dari orang lain, Paklang
terutamanya. Apa maksud BB [Bee Bee] pun tidak saya tahu. Yang saya ingat,
kalau menaiki bas ke atau dari Alor
Setar, jika sampai sekitar BB Park, semua yang biasa mengiringi saya akan
menyebutnya, lalu menunjukkan kepada saya, serta disambung dengan “jalan pi
rumah Paklang…” Saya akan mengangguk pada setiap kali pemberitahuan itu.
Melintasi rel keretapi, ayah menuntun basikal manakala pasenggen
[panggilan ayah dan Tokwan serta rakan-rakan mereka, bagi penumpang – dipinjam dari kata passenger…]
ini kekal di atas pelantarnya. Kemudian, ayah mengayuh semula secara konsisten,
menjalari jalan sempit bertanah merah di tengah-tengah jajaran sawah.
Jalan tidak seselesa jalan utama AS-SP tadi. Sesekali terpaksa
badan terlambung jika tayar basikal ayah menerjuni lopak kecil atau melanda
batu besar di atas jalan itu.
Saya tidak tahu selama mana ayah mengayuh dan berapa jauh dari
BB Park ke rumah Paklang. Sedar-sedar ayah sudah turun dari basikalnya dan
menuntun saya yang masih di atas pelantar ke bawah sebuah rumah kayu bertiang
banyak. Ayah menungkat basikalnya dan mengangkat saya turun, menepuk punggung
saya beberapa kali. Beberapa orang yang
duduk-duduk di bawah rumah itu menyalami tangan ayah dan sebahagiannya sempat menyalami kepala
saya…
Kemudian saya Nampak Paklang dengan segak sekali bersampinkan kain
pelikat. Menyalami tangan ayah dan pipi serta kepala saya. Dia menyuruh ayah
membawa saya naik ke rumah… Itulah rumah Paklang yang dulu, yang asal. Tetapi
ayah lebih selesa berada bersama kelompok beberapa orang tadi. Ayah duduk di
atas satu tunggul kayu yang baru dikosongkan oleh seseorang lalu mengisyaratkan
saya duduk pula di atas ribanya. Saya patuh malah bersandar di dada ayah. Janggut
ayah menyentuh pusar rambut saya.
Saleh baru berusia sekitar
tiga atau empat tahun, sebaya dengan adik saya, Norhashimah. Namun saya
tidak ingat adakah saya melihatnya pada hari tersebut.
Hanya dua perkara yang saya cukup ingat.
Pertama, di rumah mertua Paklang, Tokngah Jusoh [ di
tapak rumah Pakngah Mat, abang ipar
Paklang, sekarang] orang cukup ramai. Saya memerhati dari bawah rumah
Paklang, bersimpang siur orang dengan kesibukan masing-masing, lelaki
perempuan. Saya tidak faham sangat tujuan mereka beramai-ramai itu.
Setelah agak lama kemudian, barulah ayah membawa saya ke
belakang rumah Tokngah Jusoh. Berhampiran sungai. Di situ ada orang memasak
nasi kawah, menggulai daging dan membuat persiapan bagi menghidang makanan.
Saya tahu, itulah tandanya rumah itu mengadakan kenduri tetapi tidak pula tahu
kenduri apa.
Ertinya, kata ayah di atas basikal tadi, “kita makan di situ”
adalah kami akan makan nasi kenduri …. Barulah saya faham. Dan memang pun saya
makan sepuasnya, sesuai dengan umur, saiz perut dan selera ketika itu.
Kedua, sepanjang masa saya memegang tangan ayah. Ke mana sahaja pergerakan ayah saya ikuti
sambil tidak melepaskan pegangan tangan atau sesekali hujung baju ayah.
Puncanya? Sejak kami berada bersama kelompok tukang masak dan pekerja lain di belakang
rumah kenduri itu, saya terpandang seorang yang cukup menakutkan. Kepalanya
licin tanpa seurat rambut. Jarang saya terjumpa orang dengan kepala begitu
sepanjang hayat saya sehingga itu. Dan lebih jarang – malah tidak pernah, yang
tepatnya – sepanjang hayat hingga kini, di atas kepala yang tidak berambut seurat
pun itu, ada satu bekas berlopak betul-betul di tempan ubun-ubunnya. Saya memerhatinya, dan jika dirasakan dia
pula memerhati saya, makin kuatlah saya menggenggam tangan ayah.
Dari perbualan orang keliling , serta pertanyaan ayah juga
apabila agak jauh dari lelaki botak itu, saya difahamkan itulah Man Mertun.
[Mertun adalah sebutan lain orang Kedah kepada tukul atau Englishnya, hammer]
Khabarnya lopak pada ubunnya itu adalah kesan dipukul dengan tukullah, [entah
sebab apa] maka terus digelarnya Man
Mertun. Saya makin takut. Sehingga beberapa hari juga Man Mertun datang dalam
mimpi saya…
[Menurut Maklang –
baru-baru ini- Man Mertun itu bukanlah
orang tempatan, kalau tidak silap orang Guar Kepayang. Dia membujang. Tempat
tinggalnya adalah di surau atau rumah Tok Guru. Mana-mana rumah Tok Guru yang
didiaminya, dia cukup pantang jika ada orang berbual semasa Tok Guru mengajar
atau membaca kitab. Maka, amanlah suasana pembelajaran jika ada kelibat Man
Mertun. Satu lagi kepantangan Man Mertun adalah mendengar adanya kenduri.
Sejauh manapun yang mampu, dia akan menapak pergi. Dan rumah Tokngah Jusoh pada
hari saya bersama ayah itu adalah satu dari kenduri yang didengarnya…]
Demikianlah.
Awal petang itu, dalam longlai memegang pinggang ayah dari
atas pelantar basikal, saya membayangkan betapa sakitnya kepada dihentak mertun…..
Lama selepas itu barulah saya tahu bahawa kenduri yang saya
hadiri itu adalah sempena perkahwinan abang Maklang, Pakngah Ahmad bin Jusoh…
sekitar tahun 1967/68!
Patutlah dari corong loud-speaker di beberapa rumah kenduri di
jalanan pada waktu pulang, beberapa kali saya mendengar lagu Inai Di Jari [S
Jibeng], lagu terbaru ketika itu…
Lama nian masa berengsot… Jauhnya kalau mahu berkayuh.
Dan rupa-rupanya, lama sebelum munculnya rapper MC Hammer [dia lahir pada tahun 1962], di sekitar kita sudah ada Man Mertun...
No comments:
Post a Comment