Friday, November 29, 2013

Kalau Boleh Pulanglah Selalu...


Khamis. 28 November.

Norhashimah mengambil masa yang panjang untuk membersihkan rumah tinggalan emak ayah. Disapunya lantai dapur dan ruang tengah serta depan yang berdebu, dipenuhi juga tahi cicak yang bukan sedikit. Dibasuhnya bekas - cawan, gelas, koleh, piring dan pinggan - yang terletak di rak. Berdebu dan ada tanda dihidu 'orang malam', katanya. Di bawah rak itu juga ada kesan debu.

Cicak-cicak pun  faham. Jika lantai dan setiap ruang rumah dibersihkan, maka akan adalah acara akan berlangsung di rumah itu.

Kenduri lagi? Bukankah belum pun sampai tiga bulan....

Bukan.

Sekarang musim cuti sekolah.

Besar kemungkinan rumah itu akan dikunjungi  anak menantu serta cucu-cucu emak ayah. Berapa keluarga yang akan muncul, belum pasti. Tetapi ura-uranya sudah ada.

Maka cicak pun faham. Untuk sementara nanti mereka mesti membuang najis secara berhemah. Bukan sesedap perut... Silap-silap tempat memerut, mereka akan dilastik hingga maut!

Nyamuk-nyamuk pun faham. Kalau boleh untuk semalam dua mereka mesti cuba menjauhi rumah tersebut. Kalau tidak lemah oleh asap ubat nyamuk, atau mati kena tampar, sayap nyamuk muda mungkin patah dihembus angin kipas yang dipasang pada kelajuan optimum...

Lipas-lipas pun kena faham. Semasa keluarga ini berkumpul, kesabaran mestilah di tahap tertinggi. Jangan sering muncul di lantai kalau tidak mahu mati dipijak atau disembur gas beracun. Sabar sedikit walaupun rasa lapar. Sehari dua kemudian, lipas-lipas akan beraya sakan!

"Orang Malam"? Kumpulan ini pun kena bersabar. Bukan lama rumah ini akan berkeadaan terang benderang dan sentiasa ada pergerakan manusia. Selepas ini, mereka boleh meneroka dan berlarian di setiap sudut rumah..

Ya, musim cuti telah tiba. Meski tidak lama diperuntukkan kepada rumah emak ayah, sekurang-kurangnya ada juga kunjungan.

Rumah ini akan 'bersuara' seketika. Mungkin tidak seriuh zaman emak, ayah dan Tokwan masih ada. Dulu, anak cucu riuh kerana bermain lasak-lasak, paling ringan pun main masak-masak.. Anak cucu zaman sekarang bermain dengan gajet. Perlu fokus, maka perlu main diam-diam. Cuma bukan pada waktu bermain sahaja, akan ada sedikit keriuhan...

Bila mereka akan pulang? tanya cicak, lipas, nyamuk dan 'orang malam'.

Entah. Mungkin nyamuk yang ada pada 28 November tidak sempat 'berjumpa', maklumlah, jangka hayatnya pendek. Tetapi mereka tetap ada zuriat yang terus membiak ...

Berapa keluarga yang akan balik? tanya makhluk Allah itu lagi.

Entah. Tertakluk kepada kelowongan masa dan cuti sebahagian anak-anak emak atau/dan samatua masing-masing.
Fahrul

Fahrul balik dak? Kali ini pertanyaan bukan datang dari cicak dan rakan-rakannya itu.

Itu adalah pertanyaan Tok kepada Norhashimah.....

Agaknya Tok sedang kangen bangat.....


Masih ada lagi, rumah lama tinggalan ayahanda

Bila aku pulang, masih lagi terbayang lakumu
Rasa wangi lagi, harumanmu ibu
Teringat ayah, di kamar yang tinggal



Ibu... aku telah dimiliki
Jauh... kutinggalkan desa ini
Pusaramu kusiram, kurasakan aku direstui
Apa yang kau berikan, aku kini rasa disayangi



Pulang abang, pulang saudaraku
Masih hijau, di desamu ini
Bayu masih, seperti dahulu
Hujan rintik, dihias pelangi



Ku mohon ampunmu, pinta ibu tidak kutunaikan
Kutinggalkan jua, desa ibu yang sangat kucinta
Harus kuikuti, tempat ku berpayung
Selepas kau pergi, kami yang tertinggal



Saudaraku, dengar nyanyianku
Kalau boleh, [p]ulanglah selalu

No comments:

Post a Comment