Wednesday, December 11, 2013

Nama Lain untuk Empat Anak Tokwan

Ingat Chu yang ditukar namanya kepada Amiroh sebaik tinggal bersama Wa Isa dan Wa Sarah?

Sebenarnya  di rumah Tokwan juga ada pertukaran nama kepada anak-anaknya yang lain.

Nampak muka Chik dua tiga hari lalu saya teringat satu perkara. Namun kerana saya pergi ke rumahnya bersama seorang jiran, pertanyaan lanjut tentang apa yang ingatkan itu terpaksalah diurungkan dulu.

Semasa masing-masing belumpun berkahwin, Paktam atau Paktih memanggil Chik  tidak dengan nama betulnya, sebaliknya dengan menggunakan nama Syed. Kalau semasa mood tidak berapa baik sedikit nama Syed itu ditambah pula dengan kudung – jadilah Syed Kudung. Saya tidak tahu siapa Syed yang kudung [entah kaki atau tangan kudungnya itu] juga tidak tahu kenapa Chik yang digelar begitu. Bolehlah ditanya kepada Chik kalau dia mahu bercerita…

Setakat yang saya tahu, Syed adalah seorang  yang mahu dijodohkan  dengan Chik.  Kalau tidak silap Syed berkenaan merupakan pelajar sekolah agama Al Falah yang terletak bersempadan dengan kampung Tokwan.

Biasalah, mungkin semasa bercakaran sedikit antara adik-beradik, akan adalah giat-menggiat serta ejek- mengejek. Lalu dipasangkanlah Chik dengan seorang berpangkal nama Syed yang kudung itu. Masakan semasa bercakaran itu akan dipasangkan Chik dengan seorang Syed yang serba sempurna sifatnya!

Lama juga saya mendengar Chik dipanggil begitu. Mungkin setelah Chik berkahwin barulah secara perlahan panggilan begitu hilang. Agaknya kerana jodoh Chik bukan dengan seorang Syed…

Ndak pula, Paktih dan Paktam mahu jodohkan dengan seorang yang rasanya pernah saya jumpa. Seorang lagi pelajar di sekolah agama itu. Namanya [maaf kalau tuan tubuh membacanya] Abdul Hamid Junus [Mid Junuih]. Mungkin kerana hamba Allah ini sering melintasi sekitar rumah Tokwan atau merupakan rakan sekelas Ndak, maka sebagai sebuah sakatan, Ndak pun dipanggil Mid Junuih

Yang peliknya sedikit kepada saya, walaupun disakat begitu, baik Chik mahu pun Ndak tetap akan menyahut atau memberi respons walaupun masing-masing dipanggil Syed dan Mid Junuih. Tiada bantahan malah seakan senang dengan panggilan demikian.

Akan Paktam pula, saudara-saudaranya itu memanggilnya sebagai Pak Itam Dongga. Saya tidak pernah melihat Pak Itam Dongga yang betul walaupun khabarnya memang wujud individu terbabit. Atau memang saya pernah bertemu dengannya tetapi saya tidak mengenalinya. Almaklum saya masih terlalu kecil untuk mengenali semua warga sekampung, apalagi yang berasal dari luar kampung. [Pak  Itam Dongga kahabrnya tinggal di pesisir laut Kangkong/ Alor Pulai] Tidak diketahui kenapa Paktam dipanggil begitu. Mungkin kerana kebetulan Paktam agak gelap kulitnya berbanding Paktih, Ndak dan Chik. Kalau mahu dikatalkan berkait dengan dongga, rasanya Paktam tidaklah kepalanya menjendol sangat. Normal sahaja. Seperti tadi, dalam menggelar orang, sekadar untuk menyakat, jarang kita akan temui yang dikatakan sebagai baik, elok, cantik atau sempurna…

Bagaimana dengan Paktih?

Saya tidak ingat kalau ada saudara-saudaranya menggelar atau memangggilnya dengan nama yang dijadikan sebagai giatan atau ejekan.

Namun saya tetap teringat satu nama yang Paktih sendiri pilih untuknya. Tidak kena mengena dengan giatan atau ejekan. Ndak mungkin tidak pernah tahu kerana nama tersebut tidak pernah disebut secara lisan. Chik dan Paktam mungkin tahu kerana mungkin terjumpa pada kulit buku Paktih.

Saya sendiri mulanya tercari-cari siapa tuan punya buku yang Paktih bawa balik. Bukan nama Paktih tapi nama orang lain. Saya pernah terlihat nama itu misalnya pada buku Filsafat Ketuhanan [karangan Hamka] serta antologi sajak Duri Dan Api [Usman Awang], selain pada buku-buku tulis yang Paktih selitkan pada rak bukunya  yang  istimewa, yang tidak lagi saya temui di tempat lain, di rumah lain, sehingga kini – rentangan tali plastik hijau berpintal yang diikat pada dua paku di dua kayu terdapatnya ‘tangga’ bagi disusun dinding rumah.

Hobi saya sejak pandai membaca dulu adalah mencari nama sebenar serta latar belakang penulis atau seniman yang menggunakan nama samaran atau nama pena. Apabila saya dapat, saya akan tuliskan pada sebuah buku khas. Maka banyaklah yang sempat saya simpan. Ada juga penulis [misalnya Usman Awang] yang mempunyai sehingga setengah dozen nama pena!

Maka akrablah saya dengan nama serta tempat asal/kelahiran Awam -il Serkam, Keris Mas, Masuri SN, Kasajiza AS, Rawan Hiba, Kala Dewata, Nora,  Noorjaya, Akhdiat Hadimaja, Hamka, Salmi Manja, Sabda S, Zaihasra,Malungun, Dharmala NS, Dharmawijaya, Wadi Leta S A serta ramai lagi. Dengan itu, tidak hairanlah saya terus mengangkat ‘pembohong’ kepada seorang kawan yang dengan yakin menyatakan di dalam kelas, bahawa WAHBA adalah nama samaran bagi seorang yang bernama Abd WAHAB, kerana sejak lama saya tahu itu adalah nama pena bagi WAn Hamzah Bin Awang….

Jadi, apabila tahu yang tertulis di buku-buku itu adalah nama samaran Paktih, saya mereka dan memadankan  sendiri kenapa namanya begitu. Adakah cantuman nama Paktih dan seseorang yang ada di hatinya? [Seperti misalnya, kelak  - sekitar empat dekad kemudian -  saya terjumpa nama samaran Jafni Ateen? Hehehehe…. ]

Seseorang yang mungkin rakan sekolah atau rakan fp….. 

[ fp? Jangan tak tahu, sebelum ada fb, sudah lama orang menggunakan fp sebagai satu alat bagi mendapatkan teman atau kenalan atau jantung hati. fp? Sengajalah direka bagi mengikut rentak…fp kependekan Fountain Pen. Selain ball point pen [pena mata bulat], fp sering digunakan untuk berhubung sesama rakan /sahabat pena [penpal], bukan? Maksud mudahnya, digunakan untuk menulis atau membalas suratlah....]

Namun carian dan rekaan cantuman nama tidak berjaya. Terutamanya kerana tidak pernah dibawa ke sekolahnya, saya tidak mengenali rakan sekolah Paktih yang berlawanan jenis. Rakan-rakan yang selalu datang ke rumah Tokwan hanyalah yang satu gender dengan Paktih. Takkanlah Paktih sengaja mencantumkan namanya dengan kawan yang sebegitu? Belum ada sejarahnya [meminjam kata orang terlanjur kaya yang low profile , Ma’dit Musyawarah,  dalam drama berantai dari seberang -  Islam KTP] orang mendapatkan nama samaran daripada cantuman nama dengan rakan karib sejantina…

Saya tidak pula terfikir untuk bertanya.  Tetapi kalau pun saya bertanya, akankah Paktih memberikan jawaban kepada budak yang baru hendak tamat sekolah rendah ketika itu?

Lagi pula, apa guna samaran jika didedahkan?

Hamisma Zakri.

Itulah nama samaran Paktih pada awal dekad 70-an dahulu.

Zakri  tentulah nama Tokwan  - Zakaria - yang disamarkan sedikit. [Ada penulis bernama pena Zakri Abadi].

Bagaimana dengan Hamisma?

Ada sesiapa yang boleh berikan makna nama itu?

Atau ada sesiapa yang mahu tahu dengan tepat?

Bertanyalah kepada Paktih!



No comments:

Post a Comment